Етнографічний збірник: Колядки і щедрівки [У 2 т.] / Уклад. Гнатюк В. (1914) [djvu]

Нові коментарі

Нова тема   Відповісти
Автор Повідомлення
MisterR 
Поважний учасник


З нами з: 18.06.08
Востаннє: 23.08.17
Повідомлень: 206

2013-03-24 20:04  
Етнографічний збірник: Колядки і щедрівки [У 2 т.] / Уклад. Гнатюк В. (1914) [djvu]

Етнографічний збірник: Колядки і щедрівки [У 2 т.] / Уклад. Гнатюк В. (1914) [djvu]


Мова: українська
Опис:
Обряд колядування, як і його назва, своїм корінням сягає у далеку сиву давнину. Припускають, що слова "коляда", "колядка" походять від латинського calendae (Calendae Januariae – пізніша назва сатурналій, що святкувалися у Стародавньому Римі на честь Сатурна, бога посівів і землеробства) чи від kalandai (назва нового року у Візантії). Подібні назви новорічних свят спостерігаємо і в інших слов’янських народів: koleda – у поляків, koleda – у чехів, koledo – у болгарів.

Пісні зимової святкової обрядовості, зокрема колядки та щедрівки, українці виконують під час обходу дворів. У багатьох із цих пісень знаходимо відгомін весняних мотивів, оскільки новий рік у стародавніх слов’ян починався з весняного рівнодення: пробудження природи знаменувало початок нового аграрного та календарного циклу.

Отже, давні колядки та щедрівки, що збереглися дотепер у репертуарі українців, постали насамперед як величальні пісні поганської весняної новорічної обрядовості, у змісті яких передовсім висловлювалася турбота про долю майбутнього врожаю. Згодом, у XIV ст., внаслідок перенесення новорічних свят із весни на 1 січня під впливом прийнятого у Європі січневого літочислення та під тиском християнства, запровадженого в Україні-Русі ще у Х ст., поганські новорічні обряди й пісні поступово пересунулися з весняного на зимовий період.

Зараз в Україні лунають не тільки старі світські колядки, а й церковні коляди, більшість із яких постала, треба гадати, у XVI-XVIII ст. Цілком імовірно, що церковні коляди створювали служителі церкви, а можливо й бурсаки-спудеї (учні духовних закладів XVII-XVIII ст., що співали, зокрема, новорічні пісні). На значній частині українських етнографічних земель церковні коляди витіснили з активного вжитку світські колядки, які залишилися здебільшого тільки у пам’яті літніх людей. Проте сама традиція обходу колядниками дворів на Різдво Христове збереглася в усій Україні донині. Під час цього дійства виконують переважно церковні коляди.

У деяких етнографічних регіонах України, зокрема на Гуцульщині, обряд колядування й зараз не втратив своєї первозданності. Так, у гірських гуцульських селах ще до Різдва "вибірця" вибирав "березу", який підбирав собі "табору" – гурт колядників. До гурту залучають також інструменталістів – скрипаля і трембітаря. Замість трембіти учасники колядницького гурту для гри послуговуються також 3-5 рогами, які носять зі собою. Окрім того, використовують й дзвіночки, що мають магічну силу оберегу від різних нещасть і нечесті. Гра перед домом господаря на трембіті чи на рогах, рівно ж як і переливи дзвіночків, символізують відвертання від його двору злих сил.

Колядування в одного господаря на Гуцульщині триває понад 2-3 години. Насамперед перед будинком господаря трембітають чи трублять у роги, потім співають так звану прихідну колядку, виконують "плєс", а, отримавши дозвіл, заходять до хати. У хаті колядують кожному членові родини: господареві, господині, дітям і навіть померлим родичам. Поміж тим виконують і церковні коляди. Усе відбувається під час застілля. Колядують стоячи. Проспівавши колядки усім членам родини, виходять до сіней, де після символічного звучання трембіти чи рогів виконують "круглєк". Потім ватага колядників йде на двір, співає відхідну колядку й вирушає до іншої господи.

У змісті світських колядок найчастіше подибуємо аграрно-господарські, сімейно-побутові, весільні, військові, казково-фантастичні мотиви, а також релігійні мотиви. У них знаходимо побажання багатства, здоров’я, щасливого кохання, доброго врожаю тощо. У колядках надзвичайно багато епітетів, метафор, гіпербол. Господаря порівнюють з місяцем, господиню – із зорею, їхніх діток – із зіроньками; парубок у колядках – звитяжний лицар, майбутній господар, дівчина – королівна, майбутня наречена, добра господиня.

Обряд колядування в Україні – це справжній духовний скарб нашої нації, успадкований від дідів-прадідів із глибоких віків.

Упорядник: Гнатюк В.М.
Видавництво: Наукове Товариство ім. Т. Шевченка, Львів
Формат: djvu
Кількість сторінок: 304 + 395 с.

Джерело: books.files.lviv.ua
Особиста оцінка: 9 - дуже сподобалося


 Трекер:    Зареєстрований   

Завантажити / скачати книгу українською



відео для новачків



 Зареєстрований:   2013-03-25 12:57
 Розмір:   46 MB 
 Оцінка літератури:   10/10 (Голосів: 14)
   
ssTAss 
Модератор музики


З нами з: 05.07.08
Востаннє: 23.08.17
Повідомлень: 11812

2013-03-25 00:32  
MisterR написано:
Автор: Гнатюк В.М.

він не автор.. скоріш, упорядкував чи уклав (зібрав) Гнатюк, але не написав
назву релізу треба переробити
Етнографічний збірник: Колядки і щедрівки [У 2 т.] / Уклад. Гнатюк В. (1914) [DJVU]
або
Колядки і щедрівки: Етнографічний збірник [У 2 т.] / Уклад. Гнатюк В. (1914) [DJVU]
як і назву теки і файлів

Додано через 5 хвилин 19 секунд:

та й ніби тут є вони
https://toloka.to/t28631
навіщо окремо викладати?

taras1994 
Почесний оцифрувальник літератури


З нами з: 23.03.12
Востаннє: 30.11.16
Повідомлень: 5096

2013-03-25 13:32  
ssTAss
бо ці два томи вийшли пізніше та окремо, і заборонити їх виставляти, це було б подібним до того щоб заборонити виставляти все що написав Франко і видавалося окремими книжками пізніше, бо 50 томів його праць вже відскановані.

MisterR 
Поважний учасник


З нами з: 18.06.08
Востаннє: 23.08.17
Повідомлень: 206

2013-03-25 13:45  
О! Я лише зараз помітив те, що додав ssTAss (дякуючи відповіді taras1994). ssTAss частково правий, однак потрібно пояснити детальніше.

Дійсно є часткове повторення, бо ці два томи є лише частиною серії, яка налічує загалом 40 томів (якщо не поминяюся у загальній кількості, хоча це не так важливо). Проте 1) одного із цих двох томів тут https://toloka.to/t28631 немає. Том 1-й колядок = 35-й том у загальній нумерації, 2-й том = 36-й. Якщо придивитеся уважніше, то там сказано, що 35-го тому у них нема; 2) якість у моєму релізі значно вища. Це саме стосується коломийок https://toloka.to/t30054.

fidelio569 
Новенький


З нами з: 28.01.12
Востаннє: 19.08.17
Повідомлень: 4

2014-08-31 16:20  
Станьте, хтось, на роздачу, буду вдячний!
Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години

Нова тема   Відповісти