Завантажити та скачати торренти українською


FAQ з HD Video "для чайників"

Нові коментарі

Нова тема   Відповісти
Автор Повідомлення
Віктор 
Відео Гуртом - субтитрування
Відео Гуртом - субтитрування


З нами з: 09.01.10
Востаннє: 09.12.16
Повідомлень: 8663

2012-01-01 23:30  
Від автора - shartm
Цей довідковий матеріял не претендує на вичерпне висвітлення всіх питань, пов'язаних з HD, і має вийнятково утилітарний характер: він покликаний у стислій формі пояснити зміст різних понять і умовних позначень, які використовуються в розділі HD, а також відповісти на низку типових запитань, що виникають у користувачів.
FAQ з HD Video "для чайників"


• Що таке "HD"?
• Чим відрізняються Blu-Ray, HD DVD, HDTV і D-Theater?
• Що таке "контейнер"?
• Чим відрізняється ріп і ремукс?
• Коли на трекері з'явиться ріп / ремукс?
• Які формати звуку використовуються в HD-релізах?
• Що означають терміни "АР", "ОАР"?
• Чому по HDTV фільм транслювався на повний екран (16:9), а на Blu-Ray (HD DVD) картинка обрізана?
• Чому на моєму моніторі / телевізорі під час програванні HD-відео залишаються чорні смуги?
• Чому в назві теми зазначено «720р», «1080р», а насправді роздільна здатність відео менше цих значень?
• Що таке "розгортка зображення"?
• В оформленні релізу вказані якісь дивні абревіатури - ESiR, WiKi, CHD, CtrlHD, DON та інше. Що це означає?
• Що таке "сцена", "сцен-ріп", "", "repack"?
• Як оцінити якість ріпу?
• Який ріп якісніший - 1080р або 720р?
• В оформленні релізу зазначено "DVD5/DVD9", але чомусь записаний на DVD-диск ріп не програється на моєму DVD-плеєрі?
• Як дізнатися, чи поміститься ріп на диск DVD5/DVD9?
• Що таке "DXVA"?
• Чи буде програватися відео у форматі HD на моєму плеєрі?
• Чому на моєму плеєрі не відтворюються нові ріпи (і / або ремукси) в контейнері MKV, хоча раніше таких проблем не було?
• Відповіді на інші питання, котрі часто виникають - про проблеми відтворення HD-контента на комп'ютері (гальмування відео / відсутність / звуку / субтитрів; артефакти, включення / відключення / перемикання доріжок / субтитрів і таке інше.)
• Що таке швидкотік ?



Що таке "HD"?

HD (High Definition, висока чіткість) – загальний термін, яким позначають аудіо- та відео- контент високої роздільної здатності. Стосовно відео цей термін означає, що роздільна здатність кадру складає не менше 720 ліній прогресивної розгортки по горизонталі (720р), або 1080 черезрядкової розгортки (1080i) або прогресивної (1080p) розгортки. HD-контент може бути переданий за допомогою телевізійного мовлення і, в цьому випадку іменується HDTV. Крім того, в HD-форматі записується матеріял на дисках Blu-ray і HD DVD і цифрових відеокасетах D-theater. З усіх вказаних джерел HD-сиґналу можуть бути зроблені ріпи і ремукси.

Терміни "HD ready" і "HD ready 1080p" використовуються для позначення можливостей дисплеїв відображати сиґнал у hd-якості. Термін "Full HD" — маркетингова назва, введена компанією Sony в 2007 році для низки продуктів. Застосовується в трансляціях HDTV і у фільмах, записаних на диски Blu-ray і HD-DVD і позначає роздільну здатність відео 1080 рядків по горизонталі. Часто таке позначення використовується на РК і плазмових дисплеях, а також на проекторах, що зовсім не еквівалентно "HD ready 1080p", оскільки пристрої з маркіруванням "Full HD" можуть не відповідати всім технічним вимогам «HD Ready 1080p», встановленими EICTA (Європейська галузева асоціація інформаційних систем, телекомунікаційних технологій і побутової електроніки). Що стосується HD-audio, то, використання цього терміну характерне для звукових доріжок високої якості, що є на дисках Blu-ray і HD DVD, в ремуксах і ріпах. На наведеному нижче зображенні показано порівняння різної роздільної здатності.





Чим відрізняється Blu-ray, HD DVD, HDTV і D-theater?

Blu-ray, Blu-ray Disс (BD) - формат оптичного носія, що використовується для запису і зберігання цифрових даних з підвищеною щільністю, включаючи відео високої чіткості. Роздільна здатність відео на таких дисках, зазвичай, 1080p, за рідкими виключеннями. Blu-ray (досл. "блакитний промінь») отримав свою назву від використання для запису і читання короткохвильового (405 нм) "блакитного" (технічно - блакитно-фіолетового) лазера. Літера "e" була навмисно виключена зі слова «blue», щоб отримати можливість зареєструвати торгівельну марку, оскільки вислів "Blue ray" часто використовується і не може бути зареєстрований як торгівельна марка. Одношаровий диск Blu-ray може зберігати 23,3/25/27 або 33 ГБ, двошаровий диск може вміщати 46,6/50/54 або 66 ГБ. Детальніше про Blu-ray можна прочитати тут.

HD DVD - High-Density DVD (DVD високої ємкості) - формат оптичного носія, що використовується для запису і зберігання цифрових даних з підвищеною щільністю, включаючи відео високої чіткості. HD DVD (як і Blu-ray Disc) використовує диски стандартного розміру (120 міліметрів в діаметрі) і блакитно-фіолетовий лазер з довжиною хвилі 405 нм. Одношаровий диск HD DVD має ємкість 15 Гб, двошаровий, — 30 Гб. Якість аудіо і відео матеріялу, записаного на HD DVD, практично не відрізняється від Blu-ray. З 2006 року і до початку 2008 років багато найбільших кіностудій, які спочатку підтримували HD DVD, поступово перейшли на Blu-ray. Warner Brothers, остання компанія, що випускала свою продукцію в обох форматах, відмовилася від використання HD DVD в січні 2008 року. 19 лютого того ж року Toshiba, творець формату, припинила розробки в галузі HD DVD. Ця подія поклала кінець так званій «війні форматів». Детальніше про HD DVD можна прочитати тут.

HDTV (англ. High-Definition Television) - телебачення високої чіткості, новий стандарт цифрового телебачення, який забезпечує набагато кращу якість зображення в порівнянні з існуючими аналоговими і цифровими стандартами -ТБ. Майже у всіх традиційних форматах ефірного телебачення співвідношення сторін картинки складає 4:3, а в стандарті HDTV співвідношення сторін картинки складає 16:9. HDTV підтримує відео з прогресивною розгорткою до 60 кадрів у секунду в той час, як стандартне телебачення підтримує лише 25/30 кадрів у секунду (або 50/60 напів-кадрів у секунду для черезрядкової розгортки). Часто на відео з hdtv-мовлення може бути логотип каналу. Якість залежить від каналу і параметрів мовлення, але, найчастіше, воно нижче, ніж на Blu-ray і HD DVD зважаючи на вище стиснення. Часто будь-яке відео формату HD неправильно називають HDTV. Детальніше про HDTV можна прочитати тут.

D-Theater. Логотипом з цим найменуванням маркірувалися цифрові відеокасети (D-VHS) що продавались у 2002 році в США із записом в стандартах 720p і 1080i і, як мінімум, однією звуковою доріжкою у форматі Dolby Digital, рідше - . Були сумісні лише зі спеціальними відеомагнітофонами. Якість відео на них була досить високою (в порівнянні з VHS і DVD), але громіздкість і висока вартість відеомагнітофонів для їх програвання, та й самих касет не забезпечили формату популярності. З причини підвищеної схильності плівки до механічних пошкоджень і розмагнічуванню для цифрових відеокасет були характерні типові дефекти зображення і звуку.


Що таке "контейнер"?

Термін "контейнер" є загальновживаним скороченим варіантом поняття "медіа-контейнер". Медіа-контейнер — формат файлу або потоковий формат, чиї специфікації визначають лише спосіб збереження даних. Контейнер зберігає дані та інформацію про те, як дані зберігатимуться безпосередньо усередині файлу. Також в контейнері може зберігатися декілька однотипних потоків, наприклад фільм (відео-потік) з декількома звуковими доріжками (аудіопотоками) і субтитрами (текстовими потоками). У більшості контейнерних форматів кожна складова частина контейнера в послідовності має свій заголовок (header). Для HD-відео використовуються найрізноманітніші контейнери. Найбільш поширені з них: MKV, M2ts (Mpeg-2 transport stream), Mp4 (Mpeg-4 Part 14), AVI (Audio Video Interleave). Контейнер MKV є найбільш універсальним і популярним, він може містити будь-яку кількість аудіо і відео матеріялу, глави, субтитри, постери, тексти, коментарі, описи та інше. Для роботи з контейнером MKV призначений, перш за все, програмний пакет Mkvtoolnix і утиліта mkvMerge в її складі, що дозволяє створювати і редагувати MKV (зокрема, видаляти і додавати відео-потоки, звукові доріжки, субтитри і глави). Утиліта mkvExtract дозволяє витягувати вказаний контент з контейнера MKV. Детальніше про роботу з контейнером MKV можна прочитати тут.


Чим відрізняється ріп і ремукс

Ремукс (Remux) - прийнятий у галузі відео-кодування термін, що означає перекомпонування вмісту медіа-контейнера. Його важливою особливістю є відсутність перекодовування (збереження вихідної якості) основних елементарних потоків (відео- і аудіопотоку) з Blu-ray, HD DVD або HDTV. Замінюється лише медіа-контейнер, також можуть додаватися або видалятися субтитри, глави (chapters, "чаптери"), аудіопотоки (звукові доріжки) та інші другорядні (по відношенню до фільму) дані. Сенс ремуксів у тому, щоб зменшити розмір без деградації якості відео.

Ріп (Rip) - сукупність -аудіо та –відео інформації, що витягується в результаті ріппінга (від англ. ripping, відривати) з якого-небудь носія у файл. Основна мета ріппінга — перетворення незручного в зберіганні і передачі матеріялу у файл меншого розміру. Найчастіше при ріппінгу дані з вихідного формату конвертуються в іншій, що забезпечує найбільш високу ступінь стиснення. У підрозділах HD роздаються , , , DTheaterRip у високій роздільній здатності (720p, 1080p). Робиться ріп для того, щоб зменшити розмір матеріялу за рахунок видалення додаткових матеріялів, реклами, меню, і, що найголовніше, стиснення контента, у тому числі за рахунок використання іншого формату, що дозволяє використовувати найбільш високу ступінь стиснення (зазвичай - x.264) і контейнера (найчастіше - MKV). Ступінь втрати якості залежить від поставлених завдань (енкод під певний розмір або безвідносно до нього) і майстерності автора ріпа. В ідеалі ріппер повинен прагнути того, щоб при наявних технічних можливостях зробити ріп максимально близьким до оригінала при мінімальному розмірі.


Коли на трекері з'явиться ріп / ремукс?

Ріпи і ремукси з'являються зазвичай на трекері після випуску дисків Blu-ray або HD DVD. Якісні ріпи і ремукси зазвичай з'являються на трекері не раніше одного-двох тижнів після виходу диска на ринок і появи його образу в інтернеті. Дати офіційного випуску дисків Blu-ray можна дізнатися на сайті www.blu-ray.com. Проте часто сцен-ріпи (рідше - ремукси) можуть з'явитися в інтернеті (у тому числі і на нашому трекері) до офіційного виходу BD на ринок. Особливо це характерно для нових популярних фільмів. Причина проста – "винесення" робочих копій співробітниками кінокомпанії або фірми-видавця з подальшим поширенням в інтернеті. Для України є наболілим питання коли дубляж/озвучення є в кінотеатрах, але на ліцензійних носіях його немає, тому пишіть, закидуйте розповсюджувачів листами з питаннями де український дубляж/озвучення, більше інформації тут


Які формати звуку використовуються в HD-релізах?

HD DVD і Blu-ray, ріпи і ремукси характеризуються наявністю звукових доріжок більш високої якості, ніж на DVD. Це стало можливо як за рахунок використання нових аудіо-форматів ("HD-формати" звуку - Dolby TrueHD, -HD, високобітрейтний PCM), так і використання традиційних форматів (LPCM, Dolby Digital і ), але з більш високим швидкотоком. Розглянемо різновиди аудіо-форматів, що використовуються в НD-релізах.

PCM (LPCM) — стандартний формат для аудіопотоку який не піддають стисненню. Може мати від одного до восьми (7.1) незалежних каналів, розрядність до 32 біт (типові значення 16 і 24 біт) і частоту дискретизації до 192 KГц (типові значення 44.1 для музики і 48 для відео).

Dolby Digital — який називають або просто DD, є найбільш популярним форматом багатоканального звуку, оскільки свого часу став основним для формату DVD - Video. Специфікація Dolby Digital має на увазі максимальну кількість каналів, що дорівнює шести. З них п'ять - повно-діапазонні, для основних колонок, а один - допоміжний низькочастотний (канал сабвуфера). Для стиснення аудіо-інформації застосовується ефективний алгоритм кодування АС3, проте зважаючи на невисокий швидкотів на музичних програмах, записаних в цьому форматі, занадто помітні огріхи компресії. Подальшим розвитком Dolby Digital став Dolby Digital Surround EX, що забезпечує підтримку 6.1, - канального звуку. Отримання додаткового каналу (тилового центру) відбувається матричним шляхом - приблизно як в Dolby Pro Logic, тобто на стадії декодування виокремлюється з двох тилових.

Dolby Digital Plus — істотно пізніша розробка, що забезпечує повноцінне звучання 7.1, де усі канали є незалежними. Завдяки збільшенню швидкотоку і розрядності потоку якість звуку помітно підвищилася. Саме Dolby Digital Plus став базовим для Blu-ray і HD DVD.

Dolby TrueHD — найбільш довершений аудіоформат лабораторії Dolby, який став доступний лише з появою Blu-ray і HD DVD. Він забезпечує якість рівня студійної фонограми.

(Digital Theater System) — формат що конкурує з Dolby Digital. Якість звуку тут вища завдяки більш високого швидкотоку та іншого алгоритму кодування аудіо-даних. хоч і є прийнятнішим для зберігання багатоканальної музики, з сучасними аудіо-форматами високого якості конкурувати не може. А для кіно-театральних потреб його можливостей цілком достатньо. Подальший розвиток формату привів до появи - ES. У версії - ES Matrix застосовується технологія аналогового (матричного) кодування сигналу додаткового тилового центру в двох основних тилових каналах. Версія - ES Discrete має на увазі сім (6.1) незалежних каналів.

-HD High Resolution Audio (HRA) — цей алгоритм кодування доречно співвідносити з Dolby Digital Plus. Порівняно з традиційними і - ES новий - HD має істотно більший потенціал в частині передачі звукових нюансів. Такої якості звуку вистачає для озвучування переважної більшості кінофільмів, навіть якщо говорити про використання апаратури найвищого класу. Цілком комфортно слухати і багатоканальну музику. Втім, для зберігання останньої ідеальним є нижченаведений формат.

-HD Master Audio (MA) — забезпечує побітовий збіг фонограми, що міститься на диску Blu-ray або HD DVD, і студійного варіанту. Не дивно: адже тут, як і в Dolby TrueHD, використовується алгоритм кодування без втрат (lossless).

FLAC (Free Lossless Audio Codec) — Є алгоритмом стиснення звуку без втрат. Підтримує до восьми (7.1) каналів, розрядність до 24 біт і частоту дискретизації до 192 KГц. Поки що не зустрічається на офіційних носіях, але набуває все більшої популярності і вже підтримується деякими виробниками апаратури (HD- медіаплеєрами, AV- ресіверами).

У ремуксах часто використовуються, як доріжки підвищеної якості (DD Plus, True HD, - HD HRA, - HD MA, PCM), так і традиційні формати звуку, але, найчастіше, з підвищеним швидкотоком (640 кб/с для DD і 1536 кб/с для ). Проте і в повних копіях BD і HD DVD і в ремуксах можуть використовуватися звичайні DD і , витягнуті з DVD, з різних причин (відсутність на виданих BD і HD DVD доріжок в поліпшених форматах, відсутність або неможливість витягання "чистого перекладу" і накладення його на оригінал, недоцільність використання в певних випадках - коментарі творців фільму, додаткові матеріяли і т. і.). У ріпах прийнято використовувати традиційні формати звуку і DD, часто - з підвищеним швидкотоком. Для ріпів музичних програм характерне використання також і PCM- доріжок.


Що означають терміни "АР", "ОАР"?

Aspect Ratio (AR) — співвідношення сторін екрану або співвідношення ширини і висоти кадру. Основні типи AR, що використовуються в HD- релізах, відповідають тим форматам, в яких фільми йдуть в кінотеатрах і на ТБ :
1,33:1 = 4:3
1,43:1=3:2
1,78:1 = 16:9
1,85:1
2,35 (2,39 / 2,40):1=21:9


Для HDTV (як і для сучасних плазмових і РК телевізорів) стандартом є AR, яке дорівнює 16:9. AR стосовно кінофільмів, в ідеалі, має бути таким, яким він задуманий режисером для показу фільму в кінотеатрах. У такому разі в описі релізу можна зустріти позначення " OAR"(Original Aspect Ratio). Детальніше про співвідношення сторін екрану можна прочитати тут.


Чому по HDTV фільм транслювався на повний екран (16:9), а на Blu-Ray (HD DVD) картинка обрізана?

Для HDTV- трансляцій часто використовується неофіційна, так звана Open Matte- версія фільму, отримана скануванням кіноплівки таким чином, що розмір кадру виходить іншій, аніж задумано режисером. Це робиться для адаптації зображення до стандартного для HDTV мовлення AR (16:9). На приведеному зображенні видно відмінність OAR (жовта рамка) від Open Matte (червона рамка).



У версіях фільмів, записаних в Open Matte (OM), іноді можна побачити мікрофони, що звисають згори кадру, оскільки за задумом режисера відповідні (службові) частини кадру не мають бути видні глядачеві. На Blu-ray і HD DVD, за рідкісним винятком, записуються офіційні версії фільмів в OAR- кадруванні.

OM- версії слід відрізняти від так званих пансканованих версій (від "Pan and Scan"), які отримують збільшенням і обрізанням зображення до розмірності кінцевого приладу відтворення (4:3/16:9). При цьому кадр може переміщатися (панорамуватися) і/або масштабуватися для, того, щоб при обрізанні в нього потрапили найбільш важливі з точки зору режисера частини кадру.

Дуже часто по ТБ можна побачити криво панскановані версії фільмів, де широкоекранна версія просто обрізувалася з боків до співвідношення 4:3, що призводить до ефекту "розмовляючих носів".

Ось наочний приклад аналізованих технологій. Джеймс Кемерон зняв "Terminator 2 : Judgment Day" на кіноплівку Super 35. Після цього з першоджерела необхідно отримати широкоформатну (2.35:1) версію для кінопрокату і спеціальну панскановану (1,33:1) для ТБ і VHS. В кадр з оригінальною кіноплівкою (по центру) вписані: червона рамка - це широкоформатне зображення, яке видно операторові, і блакитна рамка - пансканований варіант, в якому картинка більше по вертикалі, але менше по горизонталі. Проте, варто врахувати, що ділянку для пансканування іноді переміщають по зображенню "на льоту", щоб показати об'єкти, що не потрапляють одночасно на екран. Іноді режисер збільшує якусь ділянку, щоб виділити певний аспект. Ліворуч - кадр з широкоформатної версії, що вийшла на DVD, HD DVD і Blu-ray, а праворуч - кадр з пансканованої версії для ТБ і VHS.



Іноді на різних виданнях одного фільму на Blu-ray (наприклад, в різних регіонах) розмір зображення може відрізнятися. Безумовно, в загальному випадку прийнятніше OAR- версії, але бувають і такі виключення, як на нижченаведеному прикладі

RU (OM)......................vs......................US (OAR)




Чому на моєму моніторі / телевізорі при програванні HD-відео залишаються чорні смуги?

"Чорні смуги" на екрані телевізора або монітора виникають коли не збігається співвідношення AR самого телевізора/монітора і контенту, що переглядається на ньому. Вони виникають як при перегляді широкоекранного фільму на традиційному телевізорі з розміром екрану 4:3 (1,33: 1), так і на широкоекранному (16:9/16:10) дисплеї, якщо фільм, що переглядається, має інше співвідношення сторін кадру. Наприклад, під часу перегляду на телевізорі 4:3 фільми з AR 21:9, саме зображення займатиме майже третину екрану, тоді як контент 4:3 відображатиметься з "чорними смугами" з боків. Найчастіше для сучасних кінофільмів OAR складає 2.35:1 або інакше 21:9 (Panavision) і, отже, не збігається зі співвідношенням сторін ні широкоекранних телевізорів (16:9), ні комп'ютерних моніторів (16:10).
При перенесенні фільму на Blu-ray для видавця виникає дилема - або обрізувати кадр з боків (щоб отримати аспект 16:9 з картинкою на увесь екран телевізора), або навпроти - залишити усю ширину кадру, додавши згори і знизу чорні бордюри (щоб також отримати стандартні 16:9). Чи варто говорити, що другий спосіб є прийнятнішим, оскільки при цьому зберігається уся візуальна інформація, і ми бачимо фільм так, як це було задумано режисером.


Чому в назві теми зазначено «720р», «1080р», а насправді роздільна здатність відео менше цих значень?

За стандартами HDTV і HD Ready розмір кадру повинен складати для 1080i/р - 1920x1080, для 720р - 1280х720. Як ми вже з'ясували, для запису на диски Blu-ray і HD DVD, а також для трансляції по HDTV до картинки при необхідності згори/знизу (рідше праворуч/ліворуч для AR 1.66:1, наприклад) додають чорні смуги ("бордюри") для того щоб отримати стандарт (16:9). Проте часто в HD-ріпах можна зустріти відео, що позначається як 1080р і 720р, але фактично розмір кадру, відрізняється від стандарту (наприклад, 1920х800 або 1280х544). Це не помилка релізера, а результат відрізання ("кропа") бордюрів у відео, записаному в AR, що відрізняється від 16:9. Це робиться для того, щоб швидкотік витрачався на дійсно корисну інформацію, а також для того, щоб уникнути зниження якості зображення на межах бордюрів і " корисного" зображення. На візуальне сприйняття фільму кроп бордюрів не впливає, оскільки при відтворенні сумісний плеєр повинен сам добудовувати картинку до стандарту, додаючи відсутні бордюри.


Що таке "розгортка зображення"?

Розгортка зображення - це спосіб запису, зберігання і трансляції відео. Розгортка буває двох типів - черезрядкова і прогресивна.

Черезрядкова розгортка - позначається літерою "i" (interlaced scan). При цьому кожен кадр розбивається на два напівкадри (чи поля), складені з рядків, вибраних через один. У телебаченні спочатку передаються усі непарні, а потім усі парні рядки. При цьому зменшується потік (отже, і розмір файлу), але під час руху може бути видний "ефект гребінки" зважаючи на неякісний апаратний або програмний деінтерлейсинг, або в результаті помилки послідовності полів. Частота оновлення - 50 або 60 напівкадрів в секунду.

Прогресивна (по-рядкова) розгортка - позначається літерою "p" (progressive scan), кадр тут передається і формується повністю, тобто усі рядки кожного кадру відображаються послідовно. При цьому картинка під часу руху не спотворюється. Для відео, записаного в прогресивній розгортці, потік збільшується в 2 рази в порівнянні з черезрядковою розгорткою. Частота - 24, 25, 30, 60 повних кадрів в секунду.


В оформленні релізу вказані якісь дивні абревіатури - ESiR, WiKi, CHD, CtrlHD, DON та ін. Що це означає?

Це найменування так званих реліз-груп. Цим терміном прийнято означати групу осіб, що здійснюють підготовку релізів HD- контенту. Підготовка релізу може включати витягання/перезібрання матеріялу з дисків Blu-ray, HD DVD, HDTV, стиснення відео (виготовлення ріпа), накладення перекладу, синхронізацію аудіодоріжок з відеорядом, підготовку і синхронізацію субтитрів, глав, зведення матеріялу в контейнер і викладання його на торрент-трекерах та на файлообмінних мережах. Вказівка на конкретну реліз-групу переслідує декілька цілей. По-перше, позначення авторства релізу є мірою пристойності на трекері. По-друге, реліз-групи, що беруть активну участь в підготовці HD- релізів, завойовують певну репутацію, і, у такому випадку якраз авторство релізу може слугувати свідоцтвом його якості. Усе сказане так само відноситься і до окремих релизерів, які активно викладають власні авторські релізи.


Що таке "сцена", "сцен-ріп", "", "repack"?

"Сцена" (Scene) - це децентралізоване закрите інтернет-співтовариство комп'ютерників, хакерів, піратів і меломанів, сформоване на початку 90х, фактично є мережею з велетенської кількістю серверів, розкиданих по всьому світу, із загальною базою даних і спеціальним програмним забезпеченням. Сцена є першоджерелом практично будь-якого програмного і медіаконтенту, в першу чергу - найбільш свіжого. Все, що найпопулярніше і затребувано потрапляє "на сцену" практично вмить.

"Сцен-група" - це реліз-група від сцени, що спеціалізується на виготовленні будь-якого виду контенту, в нашому випадку - сцен-ріпів. Часто терміном "сцена" означають і ріпи таких груп. Сцен-ріпи найчастіше робляться зі спрощеними налаштуваннями кодування для швидкого отримання результату на шкоду якості останнього. Такі ріпи призначені, передусім, для попереднього ознайомлення з матеріялом (новими фільмами, релізами, що нещодавно вийшли, на Blu-ray і HDTV).

або Repack - це поліпшений реліз HD- контенту, зроблений на заміну попередньому (що містить помилки в результаті кодування, проблеми із звуком і тому подібне)


Як оцінити якість ріпа?

Для цього є декілька способів, які рекомендується використовувати у поєднанні.

Спосіб №1: Оцінка якості ріпу за скріншотами порівняння (якщо такі є в релізі).

При цьому необхідно звертати увагу на вказаний на скриншоті тип кадру (фрейма). Існує три типи кадрів. I-фрейми - це кадри, закодовані як нерухомі зображення, - без посилань на інші кадри. Вони використовуються як стартові. P-фрейми - це кадри, передбачені з попередніх I, - або P- кадрів. І, нарешті, B-фрейми - кадри, які передбачені з попередніх і подальших I, -, P - або B- фреймів.



I- фрейми характеризуються мінімальною мірою стиснення і максимальною якістю, але їх дуже мало у відеоряду, і, отже, оцінювати за ними якість ріпу не можна. Для цього необхідно використовувати P - і B- кадри. Якісним ріпом можна назвати той, де на Р-фреймах не помітно явних втрат деталізації в порівнянні з відповідними кадрами першоджерела (Blu-ray, HD DVD, HDTV). На B- фреймах такі втрати неминучі (при оптимальному, а не "роздутому" швидкотоці), але повинні знаходитися в розумних межах і без видимих артефактів стиснення. Що стосується порівняння одного ріпу з іншим, то тут необхідно дотримуватися 3-х умов: по-перше, таке порівняння має сенс за наявності відповідних кадрів з першоджерела (Blu-ray, HD DVD, HDTV) (!), по-друге, порівнюватися повинні кадри однакового типу, оскільки B- фрейми і P- фрейми стискаються по різному (проте, цілком допустимо порівнювати B- фрейм з "нового" ріпу з P- фреймом зі "старого" ріпа, але не навпаки), по-третє, треба порівнювати не один кадр, а підбірку кадрів (не менш 3-х), оскільки ступінь компресії (особливо на B- фреймах) може відрізнятися на різних кадрах залежно від параметрів кодування і версії енкодера, тому завжди можна знайти кадри, які будуть краще/гірші і якоїсь загальної картини це не дасть. Приклад такого порівняння:

Скріншоти порівняння:

першоджерело (ліворуч) vs якісний ріп (у центрі) vs сцен-ріп (справа)



Для тих, хто бажає навчитися самостійно робити скріншоти порівняння, раджу ознайомитися з цією темою (незабаром буде)

Спосіб №2: Оцінка якості на підставі даних звіту MediaInfo.

Згідно з правилами підрозділів HD при оформленні релізу має бути викладений звіт програми MediaInfo (MI), що містить детальні технічні характеристики ріпу (контейнер, швидкотік, кількість і типи доріжок і субтитрів, глави), у тому числі - параметри енкода (стиснення першоджерела). Наприклад:
Звіт MI
Формат : Matroska
Розмір файлу : 7,51 Гб
Тривалість : 2 г. 1 хв.
Загальний потік : 8809 кб/с
Назва фільму : Running.Scared.HD - .720p.DXVA[shartm]
Дата кодування : UTC 2010-09-20 15 : 29: 38
Програма кодування : mkvmerge v4.2.0('No Talking') built on Jul 28 2010 18 : 38: 23
Бібліотека кодування : libebml v1.0.0 + + libmatroska v1.0.0

Відео
Ідентифікатор : 1
Формат : AVC
Формат/Інформація : Advanced Video Codec
Профайл формату : [email protected]
Параметри CABAC формату : Так
Параметри ReFrames формату : 8 кадрів
Режим змішування : Container [email protected]
Ідентифікатор кодека : V MPEG4/ISO/AVC
Тривалість : 2 г. 1 хв.
Бітрейт : 6178 Кбіт/сек
Ширина : 1280 пікс.
Висота : 544 пікс.
Співвідношення кадру : 2,35: 1
Частота кадрів : 23,976 кадр/сік
ColorSpace : YUV
ChromaSubsampling : 4:2:0
BitDepth/String : 8 біт
Тип розгортки : Прогресивна
Біт/ (Пікселі*Кадри) : 0.370
Розмір потоку : 5,26 Гб (70%)
Бібліотека кодування : core 104 r1713 c276662
Налаштування програми : cabac=1 / ref=8 / deblock=1:-3:-3 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=10 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.20 / mixed_ref=1 / me_range=32 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=0 / chroma_qp_offset=-3 / threads=6 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / constrained_intra=0 / bframes=10 / b_pyramid=2 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=1 / weightb=1 / open_gop=0 / weightp=2 / keyint=250 / keyint_min=23 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=40 / rc=crf / mbtree=0 / crf=18.0 / qcomp=0.60 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / vbv_maxrate=16500 / vbv_bufsize=16000 / crf_max=0.0 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00 / nal_hrd=none

Audio #1
ID : 2
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Mode extension : CM (complete main)
Codec ID : A_AC3
Duration : 1h 29mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 384 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 16 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 247 MiB (5%)
Title : 5.1 @ 384 кбіт/с
Language : Ukrainian

Audio #2
ID : 3
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Mode extension : CM (complete main)
Codec ID : A_AC3
Duration : 1h 29mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 384 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 16 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 247 MiB (5%)
Title : 5.1 @ 384 кбіт/с
Language : English

Text #1
ID : 4
Format : UTF-8
Codec ID : S_TEXT/UTF8
Codec ID/Info : UTF-8 Plain Text
Language : Ukrainian

Text #2
ID : 5
Format : UTF-8
Codec ID : S_TEXT/UTF8
Codec ID/Info : UTF-8 Plain Text
Language : English
Жирним шрифтом виділені параметри кодування, необхідні для оцінки якості рипа. Завданням цього FAQ не є роз'яснення усіх технічних понять і тонкощів енкода HD- відео, але можна відмітити ті параметри, на які варто звертати увагу в першу чергу.

ref=>4
me=umh (esa/tesa)
subme=>9
b_adapt=2


Ріпи з наведеними параметрами, найчастіше, є сцен-ріпами.
На жаль, в деяких релізах може бути відсутнім звіт MI, проте оцінити якість ріпу можна, не завантажуючи його цілком. Для цього можна завантажити лишень пару мегабайт з торрента (в налаштуваннях торрент-клієнта uTorrent, у вкладці Advanced ("Додатково") необхідно вказати значення " true" для параметра bt.prio _ first _ last _ piece) і для завантаженого фрагмента за допомогою MediaInfo можна буде зробити звіт самостійно. Окрім вказаних параметрів найсуттєвіше впливає на якість ріпу використаний швидкотік (bit rate, - швидкість проходження бітів інформації, виражається бітами в секунду (біт/c, bps), а також похідними величинами з приставками кіло- (кбіт/с, kbit/s, kbps) мега- (Мбіт/с, Mbit/s, Mbps) і т. д.). Проте сам по собі факт того, що в ріпі "А" швидкотік більший, ніж в ріпі "Б" зовсім не означає, що ріп "А" - якісніший. Швидкотік має бути оптимальним. Визначити це можна за звітом кодування.

Спосіб №3: Оцінка якості на підставі логу (звіту) кодування.

Для ріпів, зроблених самими релізерами, за правилами підрозділів HD в роздачі повинен бути лог (звіт) кодування. Він виглядає таким чином:
log
-[NoImage] raw [info]: 1280x544p 1:1 @ 24000/1001 fps (cfr)
-[NoImage] [info]: using SAR=1/1
-[NoImage] [info]: using cpu capabilities: MMX2 SSE2Fast FastShuffle SSEMisalign LZCNT
-[NoImage] [info]: profile High, level 4.1
-[NoImage]
-[NoImage] [info]: frame I:1149 Avg QP:17.07 size: 92792 PSNR Mean Y:46.77 U:50.91 V:51.26 Avg:47.76 Global:47.04
-[NoImage] [info]: frame P:39846 Avg QP:18.36 size: 51040 PSNR Mean Y:45.88 U:50.48 V:50.71 Avg:46.86 Global:45.79
-[NoImage] [info]: frame B:133905 Avg QP:20.85 size: 27450 PSNR Mean Y:43.67 U:49.26 V:49.70 Avg:44.86 Global:44.09
-[NoImage] [info]: consecutive B-frames: 2.1% 3.3% 5.5% 31.5% 9.3% 39.3% 2.3% 4.4% 0.5% 1.6% 0.2%
-[NoImage] [info]: mb I I16..4: 20.0% 64.1% 15.9%
-[NoImage] [info]: mb P I16..4: 5.5% 24.3% 3.6% P16..4: 25.9% 20.5% 10.9% 0.0% 0.0% skip: 9.3%
-[NoImage] [info]: mb B I16..4: 0.3% 4.7% 0.4% B16..8: 36.3% 14.1% 3.9% direct:12.5% skip:27.7% L0:39.9% L1:40.0% BI:20.1%
-[NoImage] [info]: 8x8 transform intra:77.0% inter:52.9%
-[NoImage] [info]: coded y,uvDC,uvAC intra: 90.8% 77.2% 53.5% inter: 43.2% 27.3% 5.3%
-[NoImage] [info]: i16 v,h,dc,p: 26% 6% 27% 41%
-[NoImage] [info]: i8 v,h,dc,ddl,ddr,vr,hd,vl,hu: 11% 10% 14% 8% 11% 11% 11% 11% 13%
-[NoImage] [info]: i4 v,h,dc,ddl,ddr,vr,hd,vl,hu: 10% 8% 6% 9% 15% 13% 13% 12% 14%
-[NoImage] [info]: i8c dc,h,v,p: 40% 23% 19% 17%
-[NoImage] [info]: Weighted P-Frames: Y:4.3%
-[NoImage] [info]: ref P L0: 44.8% 9.5% 18.8% 8.5% 6.2% 4.9% 4.0% 2.8% 0.3% 0.0%
-[NoImage] [info]: ref B L0: 75.1% 12.0% 6.0% 3.0% 2.2% 1.2% 0.5%
-[NoImage] [info]: ref B L1: 92.5% 7.5%
Для оцінки якості ріпу головне значення мають параметри, виділені напівжирним шрифтом. Значення QP на B- фреймах в якісному ріпі, створеному за допомогою сучасної версії енкодера x.264 і з використанням оптимального швидкотоку, не повинно перевищувати 21, проте, залежно від особливостей першоджерела Blu-ray, HD DVD, HDTV, це значення може варіюватися як в меншу (фільми з "чистою" картинкою і багатими на півтони слабо освітленими сценами), так і в більшу (мультиплікація, фільми з переважно яскравими сценами і сильним "зерном" на плівці) сторону. На P- фреймах значення QP також може коливатися в діапазоні 16-20. Проте, аналіз логу кодування сам по собі не може ґарантувати якості ріпу і його оцінка повинна проводитися в сукупності з даними звіту MediaInfo і скріншотами порівняння.


Який ріп якісніший - 1080р або 720р?

Всупереч поширеній думці про те, що 1080р-ріпи завжди якісніше 720р-ріпів, якість ріпу визначається, в першу чергу, мірою втрат деталізації, що залежить не стільки від розширення, скільки від оптимальності вибраних параметрів кодування. Більш високе розширення зовсім не означає високу чіткість. На практиці найбільш візуально близький по відношенню до першоджерела - Blu-ray, HD DVD, HDTV, 1080p-ріп не буде за розміром значно менше ремукса, а якісний 720p-ріп за умови якісного програмного або апаратного апскейлинга (збільшення розміру кадра) до 1080р (при виведенні на відповідний дисплей) відрізнити від оригіналу доволі складно. Звідси доцільність існування 1080р-ріпів часто ставиться під сумнів.



за українізацію таблиці подяка thefir


На приведеній таблиці показана залежність між відстанню перегляду і оптимальним для нього розміром кадру відео. Крім того, треба мати на увазі, що рекомендовану стандартом THX відстань до екрану досить важко дотриматися в реальному домашньому кінотеатрі зважаючи на необхідність забезпечити оптимальну відстань до фронтальної акустики (2-2,5 м. і більше залежно від розміру приміщення та ін. чинників (правило "акустичного трикутника" і тому подібне).


В оформленні релізу зазначено "DVD5/DVD9", але чомусь записаний на DVD-диск ріп не програється на моєму DVD-плеєрі?

В оформленні релізу часто використовуються терміни "DVD5" і "DVD9" для вказівки на те, що розмір ріпу (з усіма або деякими аудіодоріжками) дозволяє записати його на диск DVD+/ - R/RW відповідного розміру (DVD-5 - 4,7 Гб, DVD-9 - 8,5 Гб). Проте це зовсім не означає можливості його програвання на звичайному DVD- плеєрі, оскільки HD- контент (ріп), записаний на оптичний носій DVD+/, - R/RW, не перетворюється на диск DVD-video з його стандартним розмірок кадру (у PAL - 720х576, в NTSC - 720х480), відповідними енкодером (MPEG - 2), форматом файлів і структурою тек. DVD - video роздається в інших розділах трекера. Для програвання HD- контенту треба використовувати комп'ютер або спеціально призначені для цього побутові програвачі.


Як дізнатися, чи поміститься ріп на диск DVD5/DVD9?

Для того, щоб з'ясувати, чи можна записати ріп (з усіма або деякими аудіодоріжками) на диск DVD+/ - R/RW відповідного розміру необхідно скористатися утилітою MediaInfo (MI), звіт якої включений в опис більшості HD роздач на трекері. У звіті MediaInfo ви побачите, по-перше, загальну інформацію про файл (назва файлу, тип контейнера, загальний розмір і тривалість та ін.), а також інформацію про кожний аудіо та відео потік, в т.ч. і розмір який вони займають як в абсолютному значенні, так і у відсотковому відносно розміру файлу в цілому. Таким чином, якщо загальний розмір файлу перевищує розмір потрібної " болванки" тільки за рахунок аудіодоріжок, нескладно підрахувати, які доріжки можна залишити в контейнері, для того, щоб файл помістився на диск DVD5/DVD9. Для того, щоб видалити або додати потрібні доріжки необхідно скористатися утилітою mkvMerge у складі програмного пакету Mkvtoolnix. Детальніше про роботу з контейнерами можна прочитати тут.


Що таке "DXVA"?

DXVA (DirectX Video Acceleration) - дослівно перекладається як "прискорення відео за допомогою DirectX". DirectX є інтерфейсом програмування додатків (API), розробленим корпорацією Microsoft, і призначений для обробки відео переважно силами графічних процесорів (GPU) відеокарт. DXVA- сумісність до HD- відео, означає відповідність контенту певним вимогам, що забезпечують можливість програвання HD- відео на комп'ютері, використовуючи апаратне декодування засобами відеокарти. Це дозволяє використовувати комп'ютер навіть з доволі малопотужним центральним процесором (CPU). Перевірити DXVA- можливості відеокарти можна за допомогою безплатної програми DXVA Checker. Визначити, чи відповідає ріп вимогам DXVA, можна за допомогою спеціальної програми-калькулятора. Про те, як правильно налаштувати програмне забезпечення для програвання HD Video на комп'ютері можна прочитати тут.


Чи буде програватися відео у форматі HD на моєму плеєрі?

Відповідність HD- матеріялу певним вимогам, що ґарантують можливість його програвання на апаратурі різного типу іменується апаратною сумісністю.
Диски Blu-ray (та, відповідно, їхні копії, завантажені з трекера і записані на BD, - R/RE) виготовляються відповідно до встановлених стандартів і програються як на стаціонарних ("залізних") плеєрах (за умови своєчасного оновлення "прошивки" (firmware)), так і на комп'ютерах, що мають необхідну конфігурацію (рекомендується використовувати програму ArcSoft TotalMedia Theatre).

Ремукси по суті відповідають тим же вимогам, що і повні копії Blu-ray дисків, але можливість їхнього програвання на конкретному устаткуванні залежить від контейнера що використовується. Так, для програвання ремуксів на більшості побутових BD- плеєрів, його необхідно записати на диск BD - R/RE у файловій системі UDF 2.50/2.60 і стандартній структурі тек і файлів Blu-ray, яку можна створити використовуючи, зокрема, безплатну програму tsMuxeR. Необхідно мати на увазі, що копії (образи) дисків і ремукси, записані на жорсткий диск можуть програватися не на всіх "залізних" плеєрах.

Що стосується ріпів, то тут на перший план виходить DXVA- сумісність, що дозволяє дивитися їх на комп'ютерах засобами GPU відеокарти. Популярним рішенням є також мережеві HD- медіаплеєри (HD Networked Media Player), що дозволяють програвати більшість форматів відео високої якості, записаних на різних носіях, а також використовуючи локальну мережу та інтернет. Практично усі сучасні HD- медіаплеєри можуть програвати DXVA- сумісні ріпи. Більшість моделей оснащуються вбудованим жорстким диском (HDD), а деякі - приводом Blu-ray. Для програвання ріпів на побутових BD- плеєрах не існує яких-небудь єдиних вимог, оскільки виробники плеєрів забезпечують різні можливості навіть у рамках свого модельного ряду - від повної неможливості програвання ріпів до забезпечення їх найширшої підтримки на різних носіях.


Чому на моєму плеєрі не відтворюються нові ріпи (і / або ремукси) в контейнері MKV, хоча раніше таких проблем не було?

Ця проблема виникла у зв'язку з реалізацією в програмі mkvmerge v4.1.0 функції компресії заголовків header striping. Шляхи вирішення цієї проблеми викладені тут.


Корисні посилання

Загальні правила оформлення відео-релізу

Монтаж і робота із контейнером mkv [інструкція по mkvToolNix]

матеріял взято з rutracker.org, автор теми - shartm. За допомогу в підготовці даного матеріялу подяка -DaRkY-, m0j0, kisluk і arkahan.
DaVinci.ua 
VIP


З нами з: 30.12.11
Востаннє: 07.12.16
Повідомлень: 1091

2012-10-28 13:52  
Дякую вам за таке гарне і обширне пояснення! Я для себе знайшов багато чого нового. Happy
bot 
робот


З нами з: 30.09.07
Востаннє: 26.05.05
Повідомлень: 16030

2013-02-06 19:54  
Тему перенесено з HD українською до форуму Питання та проблеми

Причина перенесення: мабуть тут усім буде видніше
Tarasyk
foxcorp 
Новенький


З нами з: 03.07.13
Востаннє: 03.07.13
Повідомлень: 1

2013-07-03 09:39  
Віктор
Порезали картинки. Не видно графиков и т.п. А раньше были. Я эту ветку в избранных давно держу и пользуюсь. Отличная статья! Решите плиз с картинками, статья теряет смысл.
boroznaya 
VIP


З нами з: 02.11.12
Востаннє: 08.12.16
Повідомлень: 1885

2015-05-17 19:51  
Надзвичайно дохідливе пояснення! Спасибі за інформацію!
Віктор 
Відео Гуртом - субтитрування
Відео Гуртом - субтитрування


З нами з: 09.01.10
Востаннє: 09.12.16
Повідомлень: 8663

2015-05-17 20:46  
До речі, вже затверджено стандарт Ultra HD Blu-ray, він зможе містити від 66 до 100 ґб. http://www.blu-ray.com/news/?id=16752 Ліцензію почнуть видавати цього літа.
NeetScrool 
Відео Гуртом - фільмокрай
Відео Гуртом - фільмокрай


З нами з: 10.01.13
Востаннє: 09.12.16
Повідомлень: 2219

2015-05-17 21:09  
Віктор
Для 2К піде
kovpack 
Поважний учасник


З нами з: 10.12.07
Востаннє: 08.12.16
Повідомлень: 185

2015-05-19 09:09  
Виправте помилку "Якість звуку тут вище за рахунок" на "Якість звуку тут вища завдяки".
Віктор 
Відео Гуртом - субтитрування
Відео Гуртом - субтитрування


З нами з: 09.01.10
Востаннє: 09.12.16
Повідомлень: 8663

2015-05-20 09:01  
kovpack, виправив, дякую.
N.W.A 
VIP


З нами з: 22.11.13
Востаннє: 08.12.16
Повідомлень: 270

2015-06-26 19:36  
Ціла купа цікавої інформації, нарешті я знайшов відповіді на питання, які давно мені не давали спокою.
Подяка автору.
Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години

Нова тема   Відповісти